23. okt. 2013

Heklet lyslykt med fremgangsmåte!

Har heklet denne lyslykten, og skrevet ned fremgangsmåten.
Blir litt vanskelig å lage en oppskrift som passer alle, for alle bruker forskjellige glass med forskjellige størrelser. Derfor valgte jeg å lage en fremgangsmåte istedenfor!
Den er veldig enkel å hekle, og den gir et veldig fint lysspill med telys i!


Maskene hekler du på samme måte som du feller fastmasker, altså 2 fastmasker sammen til 1 maske.
Men istedenfor å starte i neste maske som når du feller, så starter du i samme maske som du heklet i sist.
Har prøvd å illustrere det på bildet nedenfor.
Teknikken ble jeg inspirert til hos BekkiBjarnoll (som er en super blogg, absolutt verdt et besøk!) sin blogg, og hun kaller disse for "doble fastmasker".

Bilde 1: start i masken hvor den grønne pilen peker.
Bilde 2: hent tråden og dra den gjennom maska
Bilde 3: stikk nåla gjennom neste maske og ta med tråden gjennom.
Bilde 4: ta et kast på nåla og dra gjennom alle 3 løkkene du har på nålen.


Jeg har brukt et glass som det har vært salsa i fra Rema1000, det er helt supert i størrelse.
Jeg har brukt pinne 5 for å få litt ekstra luft i mellomrommene.
Så har jeg brukt hyssing kjøpt på Rema1000 å hekle med.

Fremgangsmåte:
(legg opp så mange luftmasker du vil ha så det passer til ditt glass!)
- Startet med 35 lm, satt sammen til en ring med en kjedemaske, 1 luftmaske. Snur ikke, men hekler rundt og rundt!
-starter i samme maske som kjedemasken og hekler 2 fastmasker sammen rundt hele, på denne totalt 35 "doble fastmasker", 1 luftmaske
-gjentar dette til arbeidet blir så langt som jeg ønsker det. Totalt 35 "doble fastmasker" på alle omgangene.
-Avslutter med en omgang med kjedemasker kun i bakre maskeledd, altså ikke gjennom begge maskeleddene, men kun det bakre. Se bildet under!



pilen viser bakremaskeledd.
-Avslutt med en kjedemaske, klipp av tråden og fest alle løse tråder.
Jeg valgte denne gangen å pynte den med to kanpper som jeg sydde på med hyssingen!

Setter stor pris på tilbakemeldinger, og link gjerne til bloggen din om du hekler denne. Vil så gjerne se mange forskjellige varianter!!!

Med lys i blir den superflott!




1 kommentar:

Du vil sikkert også like

.