19. okt. 2013

Heklet og strikket barnevest

Er den ikke søt?


Jeg har gjort noe jeg egentlig ikke kan!
Jeg har laget en vest til snuppa mi som jeg heklet og STRIKKET! og etter fri fantasi, nesten da hvertfall.
Men jeg syns den ble innmari fin! Kjempestolt av meg selv som fikk til dette!

Jeg har brukt heklenår nr. 5 og rundpinne nr. 5
Garnet jeg har brukt er Drops Merino Extra Fine

Den skal være en ca. størrelse 86.



Her er en enkel beskrivelse av hvordan jeg har laget vesten!

OBS! Jeg tar ikke ansvar for eventuelt vranglære du måtte ta med deg fra meg, da jeg gjør dette på hobbybasis ;)
Den mønstrete delen er heklet
(snur alle gangene med 1 lm)
-Jeg startet med 41 lm.
-så 40 fm, snudde med 1 lm
-40 annenhver gang i fremre og bakre maskeledd (startet hver omgang i bakre maskeledd)
jeg heklet til arbeidet målte ca. 48 cm.

Så strikket jeg opp/plukket opp 40 masker lang den ene kortsiden.
Deretter strikket jeg 7 riller og felte av

Gjorde det samme på den andre kortsiden, strikket/plukket opp 40 masker og strikket 7 riller og felte av.

Så strikket/plukket jeg opp 94 masker langs den ene langsiden.
Strikket 2 pinner rett.
Så strikket jeg 18 masker, felte 10 masker (til armhulen), strikket 38 masker til, felte av 10 (til den andre armhulen), og strikket de 18 siste maskene.
På neste pinne la jeg opp 20 nye masker over hver armhule.
Strikket 1 pinne rett.
På neste pinne strikket jeg inn knappehull.
Strikket så 1 pinne rett igjen.
På neste pinne felte jeg 22 masker jevnt fordelt.
Så 3 pinner rett.
Neste pinne felte jeg 18 masker jevnt fordelt.
Strikket 3 pinner rett.
Så felte jeg 14 masker jevnt fordelt.
Strikket 1 pinne rett .
På neste pinne strikket jeg inn knappehull nr. 2.
Så strikket jeg 4 pinner rett før jeg felte av.
Så festet jeg alle tråder og sydde på knapper.

og

VOILA!



Bak

Rillestrikken bak på vesten
Detaljbilde

2 kommentarer:

Du vil sikkert også like

.